BEhandelingen

Wortelkanaalbehandeling

Een wortelkanaalbehandeling kan nodig zijn om een tand of kies te behouden als de wortel ernstig ontstoken of geïnfecteerd is. Tandpijn en gevoeligheid voor warmte en kou zijn de meest voorkomende symptomen van zo’n ontsteking.
Tanden bestaan uit een kroon, het zichtbare deel boven het tandvlees, en een wortel die in het tandvlees vast zit. In elke wortel zit een wortelkanaal met zenuwen, bindweefsel en bloedvaten. Bij een ontsteking door bacteriën is dit deel niet meer beschermd. Deze ontsteking geneest niet vanzelf en kan uitbreiden naar het kaakbot. Daarom is een wortelkanaalbehandeling nodig om de tand of kies te behouden. Tandpijn en gevoeligheid voor warmte en kou zijn de meest voorkomende symptomen van een wortelkanaalontsteking.

Wat kun je verwachten?

Een wortelkanaalbehandeling kan meestal gedaan worden in één afspraak. Het is voor ons het belangrijkst dat jij als patiënt comfortabel bent tijdens de behandeling. Daarom is de keuze voor wel of geen verdoving altijd aan jou. In sommige gevallen is verdoving niet nodig, bijvoorbeeld als de zenuw al afgestorven is of er geen gevoel meer in de tand zit.

De tandarts maakt eerst röntgenfoto’s van je gebit om te precies te zien waar de ontsteking precies zit. Na eventuele verdoving opent de tandarts de aangetaste tand of kies met een boortje om het ontstoken weefsel te verwijderen. Vervolgens wordt dit nagespoeld met een desinfecterende vloeistof om zeker te zijn dat er niks achterblijft. Ten slotte wordt het kanaal en de tand of kies gedicht met een vulling.

De behandeling zelf doet met een verdoving meestal geen pijn. Toch kun je hierna enkele dagen napijn hebben. Je kunt hier eventueel een pijnstiller voor nemen. De tijdsduur van de behandeling is afhankelijk van het aantal ontstoken wortelkanalen, de ernst en locatie van de ontsteking(en). Gemiddeld wordt hier één tot anderhalf uur voor ingepland. In enkele gevallen is het mogelijk dat je een keer moet terugkomen om de behandeling af te maken.
← Terug naar Behandelingen

Tevreden klanten

Wat anderen zeggen

Veelgestelde vragen

• Wanneer is een wortelkanaalbehandeling nodig?

Een wortelkanaalbehandeling is nodig wanneer de wortel van een tand of kies ontstoken is. Je kan dit zelf merken door tandpijn of gevoeligheid voor warme en kou. Soms zijn er geen klachten, maar ontdekt de tandarts bij een controle dat er een ontsteking zit.

• Wordt een wortelkanaalbehandeling vergoed?

Quisque nec justo tristique, condimentum diam quis, suscipit ipsum. Fusce pulvinar ante elit, et consequat sem pretium feugiat. Donec eget lectus ac sem congue sodales at iaculis urna.

• Doet een wortelkanaalbehandeling pijn?

Bij levend tandweefsel wordt je behandeld onder verdoving, waardoor de behandeling geheel pijnvrij uitgevoerd kan worden. Wel kun je hierna enkele dagen napijn hebben, maar hier kun je eventueel een pijnstiller voor nemen. Indien de pijn na 2-3 dagen niet afneemt, verzoeken we contact op te nemen.

• Hoe lang duurt een wortelkanaalbehandeling?

• Worden tandartskosten vergoed door de basisverzekering?

Voor kinderen tot 18 jaar worden de meeste tandartskosten vergoed vanuit de basisverzekering. Voor volwassenen is de vergoeding afhankelijk van de (aanvullende) tandartsverzekering. Raadpleeg je zorgpolis of verzekeraar om erachter te komen waarvoor je verzekerd bent.

Wij staan voor je klaar

Maak een afspraak

Met goede mondhygiëne kunnen vrijwel alle gebitsproblemen voorkomen worden, zoals ontstoken tandvlees of gaatjes. Maak snel een afspraak met een van onze tandartsen.